
Dat NETEXCARE in een behoefte voorziet en een goed alternatief voor de Geschillencommissie Textielreiniging is, blijkt uit de statistieken. En uit de positieve reacties van leden die hun tevredenheid over de geschillenregeling uiten.Kijken we naar de statistieken dan zien we dat in 2016 het aantal Informatieve Beoordelingen met zo’n 20% toenam; werden in 2015 250 meldingen gedaan, in 2016 waren dat er 299. Daarvan werd in 88% van dit aantal een oordeel in het voordeel van de reiniger uitgesproken. Alle meldingen werden binnen de termijn van 14 dagen afgehandeld.
Het aantal aanmeldingen voor de Formele Beoordeling ligt in 2016 met 13 stuks lager dan in 2015 toen 22 keer een dossier werd aangemeld. 54% van de uitspraken was in het voordeel van de reiniger, 23% in het voordeel van de consument, 15% van de meldingen werd geannuleerd en momenteel is nog 8% in behandeling.
NETEX en NETEXCARE stimuleren leden om klachten aan de toonbank op te lossen. Dat is namelijk dé manier om klanten optimaal tevreden te houden. Tijdens de Algemene Ledenvergadering van NETEX werd hiervoor opnieuw aandacht gevraagd. Evenals voor het gegeven dat een vakkundige beoordeling bij inname en voor reiniging cruciaal is. Maar natuurlijk lukt het niet altijd om geschillen op een goede manier op te lossen. Daaraan ontleent de NETEXCARE Geschillenregeling ook het bestaansrecht!