Veelgestelde vragen

NETEXCARE

  • Wat is relaxatiekrimp?

    Relaxatiekrimp wordt veroorzaakt doordat vezels en weefsels onder spanning zijn geproduceerd. Door de vezel op spanning te trekken wordt het productieproces vereenvoudigd. Dit gebeurt typisch bij de kettingdraden die strak gespannen worden. Doorgaans wordt relaxatiekrimp voorkomen door na het productieproces het weefsel te benatten, verwarmen, stomen of finishen. Is dit in onvoldoende mate gebeurt, dan kunnen de vezels terugkeren in de oorspronkelijke vorm door het wegnemen van deze spanning, bijvoorbeeld door het reinigen of afwerken. Hierdoor zal het textiel krimpen. Het is van tevoren niet te zien of textiel zal krimpen door relaxatiekrimp anders dan een destructieve test.

  • Wat is verkleuring?

    Verkleuringen bij katoen en linnen
    Katoen en linnen zijn natuurlijke vezels van plantaardige oorsprong. Door hun structuur is het niet goed mogelijk deze vezels veelvuldig te verven, omdat alleen het oppervlak van de stoffen de kleurstof goed opneemt (dit is vergelijkbaar met het verven van b.v. hout). Wel is het goed mogelijk katoen te bedrukken in alle mogelijke kleuren, maar ook hier is alleen het oppervlak geverfd.

    Witslijtage
    Tijdens het gebruik van katoenen kleding slijt kleurstof eraf. Dit gebeurt het meest op de plaatsen waar het kledingstuk veel aan schuring onderhevig is, zoals bij de kraag, de onderkant van de mouwen, de randen van de zakken e.d. Doordat de kleur alleen aan het oppervlak van de vezel zit, vindt verkleuring plaats. Verkleuring is het best zichtbaar bij donkere kleuren. In vakkringen noemt men dit witslijtage. Door reiniging wordt deze verkleuring beter zichtbaar, waardoor het lijkt alsof deze verkleuringen tijdens het reinigen of wassen zijn ontstaan.

    Verschieten
    Een tweede verschijnsel is het verkleuren van katoen en linnen door (zon)licht (ook wel verschieten genoemd). Dit wordt veroorzaakt door de eigenschappen van de gebruikte kleurstof. Kleding kan dan in totaal een lichtere (of soms donkere) kleur krijgen. Of men te maken heeft met verschieten van een kledingstuk, kan men goed zien aan de plaatsen die niet aan licht worden blootgesteld. Zie b.v. onder de kraag, revers, de zakkleppen en aan de binnenkant van de kleding. Daar is dan de originele kleur te zien.

  • Mijn klacht is gegrond verklaard en ik heb recht op een schadevergoeding. De textielreiniger weigert deze echter te betalen. Wat kan ik doen?

    Indien de uitkomst van de formele beoordeling van NETEXCARE niet binnen een maand na verzending ervan door de textielreiniger is nagekomen, neemt u dan contact op met NETEXCARE. NETEXCARE zal de textielreiniger aanmanen om alsnog tot betaling over te gaan. Indien de textielreiniger binnen twee maanden na verzending van de formele beoordeling niet tot betaling is overgegaan, treedt op uw verzoek de nakomingsgarantieregeling van NETEXCARE in werking. U krijgt het vastgestelde bedrag door NETEXCARE vergoed, met een maximum dat door NETEXCARE is vastgelegd (per 1 januari 2013 is een maximaal bedrag van € 1.000,- vastgesteld). Zo blijft u dus nooit met lege handen staan indien u in het gelijk bent gesteld!

  • Uit het onderzoek is gebleken dat het artikel bij de reinigingsbehandeling schade heeft opgelopen, maar toch wordt de klacht ongegrond verklaard. Hoe kan dit?

    Indien NETEXCARE vaststelt dat het artikel bij de reinigingsbehandeling schade heeft opgelopen, kan de klacht desondanks ongegrond verklaard worden. Dit kan voorkomen als de textielreiniger niet kon weten dat de toegepaste behandeling schade zou veroorzaken, bijvoorbeeld wanneer het reinigingsetiket onjuist is, of als er fouten bij de fabricage zijn gemaakt. In deze gevallen zal u de leverancier van het artikel moeten aanspreken. Hier kan NETEXCARE helaas geen rol in vervullen.

  • Tot welke beslissing kan NETEXCARE komen?

    NETEXCARE kan iedere beslissing nemen die redelijk en billijk wordt geacht om tot een oplossing tussen u en de ondernemer te komen. Zo valt bijvoorbeeld te denken aan het toekennen van schadevergoeding of het vaststellen van een betalingsverplichting.

  • Wat gebeurt er met mijn artikel?

    De textielreiniger zorgt er bij de informatieve beoordeling voor dat het artikel en de bonnen naar NETEXCARE worden opgestuurd. Indien het niet mogelijk is het artikel op te sturen, bijvoorbeeld wanneer het een gereinigd tapijt betreft, zal een afspraak ter plaatse gemaakt kunnen worden. De textielreiniger zal hierover contact opnemen met NETEXCARE. Het artikel wordt na behandeling teruggestuurd naar de textielreiniger, en het wordt aan u teruggegeven.

    Komt u met behulp van de informatieve beoordeling niet met de textielreiniger tot een oplossing en wordt NETEXCARE om een formele beoordeling verzocht, dan wordt u gevraagd om uw artikel opnieuw naar NETEXCARE op te sturen. Het artikel wordt door de deskundigen beoordeeld. Als de formele beoordeling is afgerond, wordt het artikel aan u geretourneerd.

    Wat als het artikel bestaat uit meerdere delen?
    Gaat het om bij elkaar behorende delen van een geheel, zoals bijvoorbeeld het colbert van een kostuum, en werd het geheel ter reiniging aangeboden, dan zal bij begroting van de schade aan een deel van het geheel worden uitgegaan van de aankoopprijs van het geheel.

  • Heeft mijn klacht een kans?

    De uitspraken die de Geschillencommissie Textielreiniging tot en met 31 december 2012 heeft gedaan,[1] en de uitspraken die NETEXCARE doet staan op de website van NETEXCARE: http://www.netex.nl/netexcare, gerangschikt op het soort klacht. U kunt zo proberen op basis van deze uitspraken samen met de ondernemer tot een oplossing te komen. Ook kunt u op deze manier, vóór het in werking laten treden van de NETEXCARE Geschillenregeling, zelf een inschatting maken van de kansen die uw klacht heeft indien deze wordt beoordeeld door NETEXCARE. LET OP: uit de vele uitspraken van de Geschillencommissie Textielreiniging, die tot 1 januari 2013 actief was, is gebleken dat veel van de consumentenklachten worden afgewezen. Vaak is de reden hiervan dat het artikel door gebruiksinvloeden of door een productiefout niet bestand is gebleken tegen de reiniging. Gebruiksinvloeden worden vaak pas na het reinigingsproces zichtbaar. Een productiefout is te wijten aan de verkoper van het artikel en niet aan de textielreiniger. U doet er in dit soort gevallen verstandig aan in eerste instantie een klacht in te dienen bij de verkoper. Wij verwijzen Textiel en Schoenen,[2] indien de verkoper lid is van CBW-MITEX.

  • Zijn er kosten verbonden aan de beoordeling door NETEXCARE?

    Het verkrijgen van een informatieve beoordeling via de stomerij, is voor u als consument geheel kosteloos. Indien NETEXCARE door de stomerij of door u wordt verzocht over te gaan tot een formele beoordeling, zijn de kosten als volgt: was de aanschafwaarde van het artikel waarover de klacht is ingediend lager dan € 100,- zijn de behandelingskosten € 22,50 exclusief BTW. Was de aanschafwaarde van het artikel waarover de klacht is ingediend hoger dan € 100,- dan zijn de behandelingskosten € 40,- exclusief BTW. De partij die NETEXCARE om de formele beoordeling verzoekt, betaalt deze behandelingskosten. Indien u als consument in het gelijk gesteld wordt, krijgt u de betaalde behandelingskosten terug van de textielreiniger.

  • Wat gebeurt er als stukken niet op tijd worden ingediend?

    Indien stukken NETEXCARE niet binnen de daarvoor vastgestelde termijn van drie weken bereiken, zal NETEXCARE het geschil behandelen zonder daarbij rekening te houden met de ontbrekende stukken. Het is daarom van belang dat u alle stukken tijdig toestuurt aan NETEXCARE.

  • Wat gebeurt er als de textielreiniger een formele beoordeling aanvraagt?

    In dat geval wordt u na ontvangst van het verzoek van de stomerij uitgenodigd om uw standpunt binnen drie weken kenbaar te maken aan NETEXCARE. Ook moet u het artikel in kwestie, de aankoopbon daarvan, het afgiftebewijs en de correspondentie met de stomerij toesturen.

  • De textielreiniger weigert mijn klacht voor te leggen aan NETEXCARE, wat kan ik doen?

    Indien de textielreiniger weigert uw klacht ter beoordeling in te dienen bij NETEXCARE, dan kunt u zelf contact opnemen met NETEXCARE. NETEXCARE zal dan contact opnemen met de textielreiniger. Wellicht bestaat alsnog de mogelijkheid om eerst de kosteloze informatieve beoordeling te laten opstellen. Als dat niet zo is, kunt u NETEXCARE direct om een formele beoordeling via een bindend advies verzoeken. Weigert de textielreiniger alsnog mee te werken aan de klachtenprocedure, dan wordt u als consument in het gelijk gesteld.

  • Wat moet ik doen als ik één van deze stukken niet heb?

    Wanneer u niet beschikt over de aankoopbon van het artikel is het van belang dat u op een andere manier kunt aantonen wat het artikel oorspronkelijk kostte en wanneer u het gekocht heeft. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een bankafschrift waarop herkenbaar de pinbetaling van dit artikel is terug te vinden of door middel van een verklaring van de verkoper.

    Wanneer u niet meer beschikt over het afgiftebewijs levert dit alleen een probleem op als de stomerij betwist dat u het artikel heeft afgegeven.

  • Ik ben het niet eens met het advies van NETEXCARE, wat kan ik doen?

    Middels het invullen van het aanvraagformulier voor de formele beoordeling verklaart u de uitspraak van NETEXCARE als bindend te aanvaarden. Dit betekent, dat u zich zal moeten houden aan het advies uit het rapport. Bent u van mening dat de uitspraak redelijkerwijs onaanvaardbaar is, dan kunt u binnen twee maanden een gerechtelijke procedure starten. De rechter oordeelt dan of het bindend advies van NETEXCARE redelijk is. Het rapport van de deskundigen kan in deze procedure als bewijsmateriaal gebruikt worden. Voor eigen kosten kunnen de deskundigen van NETEXCARE als getuigen opgeroepen worden. Voor het voeren van een gerechtelijke procedure is het soms verplicht de hulp van een advocaat in te schakelen. De textielreiniger is wegens zijn lidmaatschap van NETEX verplicht de uitspraak van NETEXCARE na te komen, hij heeft niet de mogelijkheid het geschil alsnog voor te leggen aan een rechter.

  • Welke stukken moet ik toesturen aan NETEXCARE

    Uiteraard moet u het aanmeldformulier volledig invullen en ondertekend aan NETEXCARE toesturen. Daarnaast ontvangt NETEXCARE graag het artikel in kwestie, de aankoopbon daarvan, het afgiftebewijs van de stomerij en de correspondentie die al met de stomerij heeft plaatsgevonden. Zonder deze stukken kan NETEXCARE niet overgaan tot het geven van een formele beoordeling.

  • Hoe dien ik een klacht in bij NETEXCARE?

    Indien u niet tevreden bent over het gereinigde artikel, dient u dit zo snel mogelijk kenbaar te maken aan de textielreiniger. Reageert deze niet, of helpt deze eerste mededeling niet, dien dan binnen drie weken nadat u het artikel terug hebt ontvangen schriftelijk een klacht in bij deze textielreiniger.

    Lukt het niet om samen een oplossing te vinden en wilt u de klacht aan NETEXCARE voorleggen, vertelt u dit dan aan de textielreiniger. Die zal in overleg met u een formulier invullen en deze samen met het gereinigde artikel naar NETEXCARE opsturen. Hiermee verzoekt de textielreiniger NETEXCARE om een informatieve beoordeling en is de eerste fase van de NETEXCARE Geschillenregeling gestart.

    Komt u op basis van de informatieve beoordeling niet tot een oplossing, dan kunt u (of de textielreiniger) besluiten om de vervolgfase van NETEXCARE, de formele beoordeling, op te starten. Dit doet u door het aanmeldformulier 1101402098 Aanmeldformulier consument in te vullen en toe te zenden. Let u erop dat behandelingskosten in rekening worden gebracht indien u NETEXCARE om een formele beoordeling verzoekt. Indien u in het gelijk wordt gesteld, worden deze kosten aan u vergoed.

  • Heb ik een advocaat nodig?

    De procedure van de NETEXCARE Geschillenregeling is heel eenvoudig. Hulp van een advocaat of rechtsbijstand is niet nodig, maar mag natuurlijk wel.

  • Hoe lang duurt een procedure bij NETEXCARE?

    De NETEXCARE Geschillenregeling is zo opgesteld dat binnen twee weken nadat de klacht is ingediend een eerste onpartijdig oordeel gegeven wordt door één van de technisch deskundigen via een zogenaamde informatieve beoordeling. Wanneer partijen het niet eens worden over de uitvoering van het oordeel uit de eerste fase, kunnen zij binnen drie weken na dagtekening van de informatieve beoordeling hun geschil voorleggen aan NETEXCARE voor een formele beoordeling. In dat geval wordt ook de andere partij verzocht om binnen drie weken haar standpunt naar voren te brengen. De formele beoordeling hiervan volgt doorgaans binnen twee tot drie weken na het ontvangen van alle benodigde stukken. Een volledige procedure zal in de regel niet langer dan zes à zeven weken in beslag nemen.

  • Is NETEXCARE onafhankelijk en onpartijdig?

    Ja. De NETEXCARE Geschillenregeling bestaat uit technisch en juridisch deskundigen die zijn aangesteld door NETEX. De deskundigen hebben de vrijheid om iedere uitspraak te doen die zij ter oplossing van het geschil redelijk vinden Zij hoeven aan NETEX geen verantwoording af te leggen over de inhoud van de uitspraken. De NETEXCARE Geschillenregeling staat dus los van NETEX.

    Klachten worden door de deskundigen van NETEXCARE op onafhankelijke en onpartijdige wijze behandeld.

  • Wat is de Geschillencommissie Textielreiniging?

    Tot 1 januari 2013 konden consumenten een geschil met een textielreiniger aanmelden bij de Geschillencommissie Textielreiniging. Vervolgens werd een procedure doorlopen waarna de commissie uitspraak deed. Omdat de doorlooptijd bij deze commissie vaak erg lang was (gemiddeld zo’n zes maanden) heeft NETEX ervoor gekozen om deze commissie op te heffen en daarvoor een snellere, kwalitatief hoogwaardige geschilbeslechting in de plaats te stellen in de vorm van de NETEXCARE geschillenregeling.

  • Waarom zou ik kiezen voor een bindend advies?

    Omdat de ‘normale’ manier van geschilbeslechting, naar de rechter, vaak ingewikkeld, kostbaar en tijdrovend is, kiezen steeds meer partijen ervoor om conflicten op een andere manier op te lossen. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een bindend advies. Het verkrijgen van een bindend advies is meestal goedkoper en sneller dan een gang naar de rechtbank. Wanneer u in een rechtszaak gebruik wilt maken van een advocaat of jurist, moet u deze uiteraard betalen. Daarnaast duurt het vaak minimaal een half jaar voordat de rechter uitspraak doet. Bij NETEXCARE betaalt u voor artikelen met een waarde tot € 100,- slechts € 22,50 en voor artikelen met een waarde vanaf € 100,- slechts € 40,- voor de behandeling van het geschil. Indien u in het gelijk wordt gesteld, ontvangt u deze kosten bovendien retour.

  • Wat kan ik doen als ik het niet eens ben met de uitkomst van de formele beoordeling?

    De consument die het niet eens is met het de uitkomst van de formele beoordeling van NETEXCARE kan het geschil nog wel aan de rechter voorleggen. De rechter gaat dan niet meer inhoudelijk op het geschil in, maar zal alleen beoordelen of de deskundigen van NETEXCARE in redelijkheid tot deze uitkomst hebben kunnen komen.

  • Wat is een bindend advies?

    Een bindend advies is een zogenaamde ‘alternatieve’ vorm van het oplossen van geschillen. Alternatief omdat het een andere manier is dan naar de rechter stappen. Een bindend advies wordt gegeven door een onafhankelijk deskundige die op basis van de standpunten van partijen een advies uitbrengt. Het wordt een bindend advies genoemd omdat partijen aan de uitspraak van de deskundige zijn gebonden en niet meer de mogelijkheid hebben om het geschil in volle omvang aan de rechter voor te leggen.

  • Hoe werkt de NETEXCARE Klachtenregeling?

    Indien u niet tevreden bent over een gereinigd artikel dan dient u dit schriftelijk kenbaar te maken aan de textielreiniger. Lukt het niet samen met de textielreiniger tot een oplossing te komen, dan is de textielreiniger gehouden uw klacht voor te leggen aan NETEXCARE.

    De NETEXCARE geschillenregeling bestaat uit twee fasen:
    Informatieve beoordeling: In deze eerste fase wordt uw klacht beoordeeld door een onafhankelijke technisch deskundige. Het rapport dat daaruit volgt wordt aan uw textielreiniger gestuurd, deze neemt contact met u om aan de hand van dit rapport alsnog samen een oplossing te vinden voor uw klacht.

    Wanneer u er ook aan de hand van de informatieve beoordeling samen niet uit komt, kan op verzoek van één van de partijen een formele beoordeling door een tweede onafhankelijke technisch deskundige en een onafhankelijke jurist plaatsvinden.

    Formele beoordeling: In deze vervolgfase wordt het geschil voorgelegd aan een juridisch deskundige. Deze onafhankelijke en onpartijdige jurist geeft een juridisch oordeel over het geschil. In deze fase wordt, indien nodig, de klacht ook beoordeeld door een technisch lab. In de vervolgfase volgt een formele beoordeling in de vorm van een bindend advies.

  • Hoe weet ik of mijn textielreiniger is aangesloten bij NETEX?

    Dit kunt u eenvoudig nakijken op de website onder het kopje Stomerijen. Indien uw textielreiniger daar niet tussen staat, kan het zijn dat het een depot is van één van de reinigers die wel bij NETEX is aangesloten. Dit kunt u navragen bij uw textielreiniger. Ook deze klachten kunt u bij ons melden.

  • Wat is de NETEXCARE Klachtenregeling?

    De NETEXCARE Klachtenregeling is opgesteld om geschillen tussen de NETEX textielreiniger en de consument, die niet onderling opgelost kunnen worden, te beslechten. Een deskundig en onafhankelijk onderzoek naar de klacht vindt plaats. De NETEXCARE Klachtenregeling bestaat uit twee fasen: eerst wordt door een technisch deskundige een informatieve beoordeling gemaakt om de textielreiniger en de consument te ondersteunen in het oplossen van de klacht. Als er aan de hand van die rapportage geen oplossing kan worden bereikt, kan de textielreiniger of de consument NETEXCARE verzoeken om de kwestie te beslechten middels een formele beoordeling.

Komt u er niet uit?

Staat uw vraag er niet bij, dan kunt u via onderstaande button contact opnemen.

Contact opnemen