Greenwashing en ‘valse claims’ …. Duurzaam shoppen of fabels?

1 september 2022

Duurzame termen, zoals ‘circulair’, ‘conscious’ en ‘sustainable’ zijn hot en veel kledingmerken gebruiken ze. Maar veel hiervan is greenwashing. Duurzaam shoppen wordt hiermee voor consumenten niet makkelijk gemaakt.

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) werkt aan een onderzoek naar greenwashing in de kledingindustrie. Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: “Wij zien dat veel kledingbedrijven zich graag duurzaam voordoen, maar ze overdrijven hun claims en de onderbouwing ontbreekt”. Daardoor hebben steeds minder consumenten vertrouwen in de duurzame beloftes van kledingmerken: meer dan de helft van de Nederlanders vertrouwt de sector al nauwelijks meer. Zo bleek uit onderzoek van Radar. Dit is mede veroorzaakt doordat termen zoals ‘conscious’ of ‘care’ niet beschermd zijn dus vrij te gebruiken zijn. De ACM kan de misleidende bedrijven boetes of lasten onder dwangsommen opleggen.

Veelgebruikte termen die gewantrouwd kunnen worden zijn bijvoorbeeld: ‘recyclebaar’, ‘gerecycled plastic’ en ‘duurzame collectie’. Waar moeten consumenten dan wel op letten als ze duurzaam willen shoppen? Volgens ASN Bank is het belangrijk om te kijken naar leefbaar loon, materiaalkeuze (katoen of polyester en elastaan), het productieproces (watergebruik en gebruikte chemicaliën) en welke keurmerken het kledingstuk heeft.

Meer nieuwsberichten

Nieuws leden Uitgelichte afbeelding voor Veel interesse in nieuwe oplosmiddelen
10 oktober 2016
Veel interesse in nieuwe oplosmiddelen
Verder lezen
31 oktober 2022
Onze wereld in 2040 …. Zo zien en willen onze jongeren het!
Verder lezen
Nieuws leden Uitgelichte afbeelding voor Uitbuiting door wasserij Zaandam: uitspraak 22 maart!
9 februari 2018
Uitbuiting door wasserij Zaandam: uitspraak 22 maart!
Verder lezen