De Nederlandse energiebesparingsplicht wordt in 2027 geactualiseerd. De ondergrens blijft naar verwachting 50.000 kWh elektriciteit of 25.000 m³ aardgas(equivalent) per jaar per locatie. Boven deze grens moeten bedrijven energiebesparende maatregelen uitvoeren en hierover rapporteren. Nieuw is dat de terugverdientijd voor verplichte energiebesparende maatregelen naar verwachting van 5 naar 7 jaar gaat. Dat betekent dat ook maatregelen die zich pas na bijvoorbeeld 6 jaar terugverdienen, straks onder de energiebesparingsplicht kunnen vallen. Denk aan maatregelen voor onder meer warmteterugwinning, perslucht, stoom, ventilatie, isolatie, verlichting en energiezuinige procesinstallaties. Welke maatregelen precies gaan gelden, wordt duidelijk zodra de aangepaste Erkende Maatregelenlijst voor 2027 definitief is.
EED: energiegebruik wordt bepalend
Ook de Europese EED verandert. De auditplicht wordt straks niet langer bepaald door omzet, balanstotaal of aantal medewerkers, maar door het totale energiegebruik van de onderneming. Daarbij telt het gemiddelde jaarlijkse energiegebruik over de afgelopen drie jaar, alle energiedragers samen: elektriciteit, gas, warmte, brandstoffen, eigen opwek en zakelijk vervoer in eigen beheer. Ondernemingen met een gemiddeld jaarlijks energiegebruik van meer dan 10 terajoule (TJ) krijgen te maken met een EED-auditplicht. Dat komt rekenkundig overeen met ongeveer 2,78 miljoen kWh elektriciteit. Boven 85 TJ wordt een energiebeheersysteem verplicht, bijvoorbeeld ISO 50001 of de CO₂-Prestatieladder. Logischerwijs gaan alleen zeer grote bedrijven onder deze regels vallen en hebben deze veranderingen geen gevolgen voor textielreinigers.
