Volgens Nancy Bocken, professor sustainable business aan de Universiteit van Maastricht, experimenteren steeds meer grote bedrijven met nieuwe verdienmodellen die gedeeltelijk tegen het zakelijk instinct ingaan. Het basismodel is immers dat je zoveel mogelijk van iets wilt verkopen. Reparatie of levenslange garantie staat dat principe in de weg.
Toch merkt Bocken dat de markt verschuift naar meer service-gerichte verkoopmodellen. In een ideale situatie stimuleert een servicemodel ook een zuiniger omgang met grondstoffen. Blijf je onderhouden, dan heb je minder grondstoffen nodig om nieuwe producten te maken. Volgens Bocken is met name de eerste fase lastig en kapitaal vragend voor ondernemers die experimenteren met een as-a-service model. Zelf heeft ze dit ook ervaren toen ze Homie oprichtte – een abonnementsconcept op huishoudelijke apparaten als drogers en wasmachines. Met een abonnement op Homie is het zelfs mogelijk om per was- of droogbeurt te betalen.
Service-gerichte verdienmodellen vragen ook van consumenten een andere omgang met spullen. Bocken: “Daarbij moet de duurzaamheidswinst van ‘circulair’ altijd kritisch bekeken worden. Het gaat niet alleen om hergebruik of recycling, maar ook hoe duurzaam iets gemaakt of gebruikt wordt.”