
Textielreiniging of -verzorging bedient veel sectoren en mensen in onze samenleving. Afhankelijk van welke sectoren, welke mensen en de aard van het textiel zijn de kwaliteitseisen wisselend. Evenals de van toepassing zijnde wettelijke bepalingen, richtlijnen en standaarden. Uitgangspunt is dat textiel geschikt moet zijn voor het beoogde doel. Maar daarmee is de lading niet helemaal gedekt. Een gordijn in een zorginstelling dient voor afscherming. Dat is de “functionaliteit”. Maar als het gaat om bijvoorbeeld brandveiligheid, dan komen er andere eisen aan de orde.
Verantwoordelijkheid
Kort gesteld mag de inrichting of aankleding het brandgevaar niet vergroten. Maar wie is daar in de zorgomgeving verantwoordelijk voor? De zorgverlener of cliënt/bewoner? In principe voor gordijnen binnen de woning de cliënt/bewoner. Tenzij de zorgverlener deze verantwoordelijkheid nadrukkelijk overneemt of hij zelf voorzien heeft in de inrichting van zorgwoningen. En aan welke eisen moet dan voldaan worden? Die kunt u terugvinden in het Bouwbesluit. Artikel 7.4 van dit besluit betreft de aankleding en verwijst naar onder meer NEN-normen.
Als textielverzorger verzorgt u de “aankleding”. Iets om bij stil te staan bij het aannemen van een opdracht. Daarom is kwaliteitsmanagement binnen een bedrijf ook een must; met een goed kwaliteitsmanagementsysteem worden alle van toepassing gestelde eisen en richtlijnen in beeld gebracht. Zodat u weet waar u aan toe bent.