De uitspraken die de Geschillencommissie Textielreiniging tot en met 31 december 2012 heeft gedaan,[1] en de uitspraken die NETEXCARE doet staan op de website van NETEXCARE: http://www.netex.nl/netexcare, gerangschikt op het soort klacht. U kunt zo proberen op basis van deze uitspraken samen met de ondernemer tot een oplossing te komen. Ook kunt u op deze manier, vóór het in werking laten treden van de NETEXCARE Geschillenregeling, zelf een inschatting maken van de kansen die uw klacht heeft indien deze wordt beoordeeld door NETEXCARE. LET OP: uit de vele uitspraken van de Geschillencommissie Textielreiniging, die tot 1 januari 2013 actief was, is gebleken dat veel van de consumentenklachten worden afgewezen. Vaak is de reden hiervan dat het artikel door gebruiksinvloeden of door een productiefout niet bestand is gebleken tegen de reiniging. Gebruiksinvloeden worden vaak pas na het reinigingsproces zichtbaar. Een productiefout is te wijten aan de verkoper van het artikel en niet aan de textielreiniger. U doet er in dit soort gevallen verstandig aan in eerste instantie een klacht in te dienen bij de verkoper. Wij verwijzen Textiel en Schoenen,[2] indien de verkoper lid is van CBW-MITEX.
Heeft mijn klacht een kans?
23 maart 2019